Десять Зеелізберських тез 1947 року

© Zehn Thesen von Seelisberg, Internationale Konferenz der Christen und Juden, 30.07.–05.08.1947, Seelisberg, Schweiz (zuletzt veröffentlicht durch das ICCJ)


Влітку 1947 року в швейцарському Зеелізберзі відбулася Інтернаціональна конференція християн та іудеїв. Загалом долучилося 65 учасників з 19 країн: 28 іудеїв, 23 протестанти і 9 католиків. П’ять комісій розробили остаточні тексти про причини антисемітизму, про виховні заходи, про необхідні правові зміни. Спочатку комісії загрожував провал, оскільки її керівник, отець Лопіно, нунцій Ватикану, очікував поступки з єврейської сторони, як передумови для визнання християнами провини та виправлення доктрини, що зустріла опір єврейських делегатів. Лише компроміс міг вирішити конфлікт: «Зі свого боку, єврейські учасники погодилися на те, щоб на уроках іудаїки уникати всього, що могло б порушити порозуміння між християнами та євреями».

Під час цієї конференції християнські інтелектуали розглянули християнську доктрину про євреїв та іудаїзм. Вони запитали, наскільки християни відповідальні за націонал-соціалістичний геноцид через передачу антисемітських та антиюдаїстських упереджень, а потім заявили, що християнське вчення необхідно терміново виправити у цьому відношенні. З цією метою вони розробили десять тез, які багато в чому визначалися 18 пропозиціями історика Жюля Ісаака щодо уникнення упереджень стосовно євреїв. Поширення тез мало допомогти відкинути упередження щодо євреїв, які існували в західній та християнській думці.

В результаті була заснована Міжнародна рада християн і євреїв (ICCJ) з офісами в Женеві та Парижі поблизу ЮНЕСКО. Після Фрібурзької конференції 1948 року відбулася наступна конференція з педагогічним фокусом. Через три роки, у липні 1950 року, протестантські та католицькі теологи зустрілися в Бад-Швальбаху і разом шукали біблійну основу Зелісбергських тез. Жуль Ісаак у 1960 році передав Папі Івану XXIII документи, які увійшли до інноваційної декларації Nostra Aetate 1965 року. Папа Пій XII у 1950 році застерігав католиків від участі в християнсько-єврейських спільнотах, щоб не допустити релятивізації віри через індиферентизм. Лише в 1964 році це було скасовано II Ватиканським Собором.

З посиланням на Зеелізберські тези в 2009 році було розроблено Дванадцять Берлінських тез. 

Зеелізберські тези:

  1. Слід підкреслювати, що через Старий та Новий Завіт нам усім говорить один і той самий Бог.
  2. Слід підкреслити, що Ісус народився від єврейської матері з роду Давида та народу Ізраїлю, і що його вічна любов і прощення охопили його власний народ і весь світ.
  3. Слід підкреслити, що першими учнями, апостолами та першими мучениками були євреї.
  4. Слід підкреслити, що найвища заповідь для християнства, любов до Бога і ближнього, вже проголошена в Старому Завіті, підтверджена Ісусом, однаково зобов’язує як християн, так і євреїв, у всіх людських стосунках і без жодного вийнятку.
  5. Слід уникати розмови про те, що біблійний та постбіблійний іудаїзм був приниженим, щоб тим самим підняти християнство.
  6. Слід уникати вживання слова «євреї» у значенні «вороги Ісуса» або слів «вороги Ісуса» для позначення всього єврейського народу.
  7. Слід уникати представлення історії Страстей так, ніби всі євреї або лише євреї були обтяжені одіумом вбивства Ісуса. Насправді не всі євреї закликали до смерті Ісуса. Не лише євреї відповідальні за те, що хрест, який нас усіх рятує, відкриває нам, що Христос помер за гріхи всіх нас.
  8. Уникайте прокляття у Святому Письмі або крику розлюченого натовпу: «Кров Його на нас і наших дітей», не нагадуючи нам, що цей крик не може переважати слів нашого Господа: «Отче, прости їх, бо вони не знають, що роблять», слова, що мають нескінченно більшу вагу.
  9. Слід уникати пропаганди безбожної думки, що єврейський народ відкидається, що він проклятий і приречений на постійні страждання.
  10. Не варто ігнорувати той факт, що перші члени Церкви були євреями.

Переклад та публікацію підготовано в рамках проєкту «Порозуміння. Релігійні спільноти і подолання поляризації українського суспільства». Проєкт «Порозуміння. Релігійні спільноти і подолання поляризації українського суспільства» реалізується за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини через IFA (Інститут зовнішніх відносин) у програмі фінансування ZIVIK.

Projekt «Religiöse Gemeinden und die Überwindung der gesellschaftlichen Polaritäten in der Ukraine» unterstützt aus Mitteln des Auswärtigen Amtes durch das IFA (Institut für Auslandsbeziehungen e.V.) im Förderprogramm ZIVIK. 

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *