Лекція Валерія Пекаря «Моделі цінностей, розвиток українського суспільства та завдання релігії» зібрала у Відкритому Православному Університеті Святої Софії-Премудрості новий аншлаг.

Допоки монтується відео, пропонуємо конспект лекції від кореспондента порталу «Православіє в Україні» Вікторії Кочубей.
Від самого початку пан Валерій заявив, що лекція буде дещо провокативною. Але це необхідно, щоб розум, серце і душа працювали.
Тож, існує декілька моделей, за допомогою яких можна виміряти цінності суспільства.

- Модель Шалома Шварца
- Модель Рональда Інгелгарта
- Модель Клера Грейвза
Усі вони у різній мірі дозволяють провести вимірювання, побачити динаміку чи визначити структуру суспільства зокрема і світу загалом і є взаємодоповнюваними.
Валерій Пекар показав Україну в моделі Грейвза.
Декілька цікавих цифр. Основу нашого суспільства станом на 2011 рік складали люди, які віддавали перевагу традиційній шкалі цінностей: хороша робота, гарне керівництво, порядок, стабільність, упевненість у завтрашньому дні тощо. Таких людей в Україні було 55%.
Натомість 15 % громадян жили модерними цінностями і вважали, що краще не стабільність, а розвиток, не робота, а кар’єра, не добробут, а багатство.
Іще близько 15 % ставили на перше місце у житті цінності волі, перемоги, домінації.
А близько 2% людей в Україні переймалися ідеєю спільного блага.
За останні роки баланс змінився — людей другої і третьої категорій побільшало. А останньої —зросло удвічі. Для модернізації країни, її розвитку достатньо і 7-8% активної меншості, яка задаватиме напрямок руху пасивній більшості. Тож зараз ми живемо у цікавий час, коли історичні зміни відбуваються просто у нас на очах. Ми рухаємося (хоч і дуже повільно) у новий світ…

Модель Грейвза — це ще й модель еволюції. Вона показує, що все змінюється: мислення, цінності, ментальність, культура, політика, економіка, сім’я, релігія… Ми стоїмо зараз на порозі модернізації: від традиційного суспільства до модерного. І рух уперед задають суспільні інституції.
Якою ж у цьому процесі є роль релігії? І чи потрібна Церква у новому майбутньому? Чимало сучасних науковців говорять про те, що Церква втрачає свою роль вже зараз, а надалі й узагалі буде непотрібна. Але насправді без Церкви неможливо буде зробити цей перехід. Бо ж як тоді говорити про совість, честь та мораль? Саме Церква дає просту систему етичних і моральних норм.

Читайте Біблію, книгу Виходу. Це — історія модернізації. У Біблії є всі архетипи модернізацій суспільства. І світова криза — це пологи народження нового світу.
Основою руху вперед є зменшення ваги «цінностей виживання», тобто суспільство має бути захищеним. І поряд із економічними та правовими чинниками тут стоїть проповідь. Саме через проповідь Церква може дати суспільству розуміння, де знаходиться шлях до справедливості.
Суспільство пройшло кілька стадій еволюції релігії: язичництво, античний політеїзм, монотеїзм. Наступна стадія релігії при переході до модернового суспільства — це атеїзм, який теж є вірою. Релігія — віра в те, що Бог є. А атеїзм як віра в те, що Бога нема. Хоча після теореми Геделя в такого підходу шансів «вижити» мало. Світ виявився набагато складнішім, ніж люди могли собі уявити.
Модернізацію пройшли чи зараз проходять усі великі релігії світу. І Православ’ю теж належить подолати цей шлях.
Прогноз від Валерія Пекаря: саме в Україні розпочнеться модернізація Православ’я, бо тут є діалог і тут скажуть нове слово.
Модернізація суспільства дає поштовх модернізації релігії і навпаки. І в новому світі, який виникне, роль релігії є особливою. В кожній новій традиції з’явиться нова хвиля модернізації.

Тож, у підсумку, якими є завдання релігії:
1. Активна роль у боротьбі з архаїчним мисленням
2. Фундамент для руху від виживання до самореалізації
3. Внутрішня модернізація релігії як основа українського модерну
4. Духовний пошук нового світу (тут можливі цікаві відкриття)
Відповідаючи на запитання аудиторії про сімейні цінності, лектор сказав, що світ постійно змінюється, але любов залишається завжди і на кожному з етапів розвитку суспільства вона постає по-іншому. Так само й сім’я. Те, що відбувається зараз у царинах любові та сім’ї, схоже на метелика, який вже перестав бути лялечкою, але ще не став тим метеликом, який викликає захоплення. Тож наразі є дуже неприваблива картина. Але цей етап мине, і любов та сім’я набудуть нових форм і смислів.

***
Що означатимуть для релігії статичність і рух у модерному суспільстві?
Який зв’язок 12 біблійних розвідників, які ходили в обітовану землю, із українськими політиками?
До чого призведе поєднання Запорізької Січі із Twitter та FB?
Аби отримати відповіді на ці запитання, дивіться ВІДЕОверсію лекції Валерія Пекаря.
***
Наступну лекцію у Відкритому Православному Університеті прочитає іспанський філософ Рафаєль Альвіра.
Про попередні заходи Відкритого Православного Університету Святої Софії-Премудрості читайте:
У Відкритому Православному Університеті новий проект — дитяче «Смарт-кафе»
Перший міжнародний круглий стіл Відкритого Православного Університету — відео і текст
Українські діти їдуть в Італію — загоювати рани, нанесені війною