Читання 25 травня

Читання дня

Євангеліє

І покликавши дванадцять учнів Своїх, Він дав їм владу над нечистими духами, щоб виганяти їх і зціляти всяку хворобу і всяку неміч.

Дванадцяти ж Апостолів імена такі: перший Симон, що зветься Петром, і Андрій, брат його, Яків Зеведеїв і Іоанн, брат його, Филип і Варфоломій, Фома і Матфей митар, Яків Алфеїв і Леввей, прозваний Фаддеєм, Симон Кананіт та Іуда Іскаріот, котрий і зрадив Його.

Цих дванадцятьох послав Іісус і заповів їм, говорячи: на шлях до язичників не ходіть, і в місто Самарянське не входьте; а йдіть краще до загиблих овець дому Ізраїлевого; ходячи ж, проповідуйте, що наблизилось Царство Небесне; хворих зціляйте, прокажених очищайте, мертвих воскрешайте, бісів виганяйте; як дар одержали, як дар давайте.

Не беріть з собою ні золота, ні срібла, ані міді в пояси свої, ні торбини на дорогу, ні двох одеж, ні взуття, ані посоха, бо той, хто трудиться, достойний нагороди своєї.

В яке б місто або селище не ввійшли ви, довідуйтесь, хто в ньому достойний є, і там залишайтесь, доки не вийдете; а входячи в дім, привітайте його, кажучи: мир дому цьому; і якщо буде дім достойний, то мир ваш зійде на нього; якщо ж не буде достойний, то мир ваш до вас повернеться.

А коли хто не прийме вас і не послухає слів ваших, то, виходячи з дому чи з міста того, обтрусіть порох з ніг ваших; істинно кажу вам: відрадніше буде землі Содомській і Гоморрській в день судний, ніж місту тому.

Ось, Я посилаю вас, як овець поміж вовків: отож будьте мудрі, як змії, і прості, як голуби.

Остерігайтеся ж людей: бо вони видаватимуть вас на судилища і в своїх синагогах битимуть вас, і поведуть вас до правителів і царів за Мене на свідчення перед ними та язичниками.

Коли ж видаватимуть вас, не турбуйтеся, як або що говорити; бо в той час дано буде вам, що сказати, бо не ви будете говорити, а Дух Отця вашого говоритиме у вас.

Видасть же брат брата на смерть і батько сина; і повстануть діти на батьків, і уб’ють їх; і будуть вас ненавидіти всі за ім’я Моє; а хто витерпить до кінця, той спасеться.

Коли ж гонитимуть вас в одному місті, біжіть у інше. Бо істинно кажу вам: не встигнете обійти міст Ізраїлевих, як прийде Син Людський.

Учень не вищий за вчителя і слуга не вищий за господаря свого.

Досить для учня, щоб він був, як учитель його, і для слуги, щоб він був, як господар його. Якщо господаря дому назвали веєльзевулом, то чи не тим більше домашніх його?

Отже, не бійтесь їх, бо нема нічого прихованого, що не відкрилося б, і таємного, що не стало б відомим.

Що кажу вам у темряві, говоріть при світлі, і що чуєте на вухо, проповідуйте на покрівлях.

І не бійтесь тих, що вбивають тіло, а душі не можуть убити; але бійтесь більше Того, Хто може і душу і тіло погубити в геєні.

Чи не дві малі пташки продаються за один ассарій*? І жодна з них не впаде на землю без волі Отця вашого; у вас же і волосся на голові все пораховано; не бійтеся ж: ви кращі за багатьох малих пташок.

Отож кожного, хто визнає Мене перед людьми, того визнаю і Я перед Отцем Моїм Небесним; а хто зречеться Мене перед людьми, зречусь того і Я перед Отцем Моїм Небесним.

Не думайте, що Я прийшов принести мир на землю; не мир прийшов Я принести, а меч, бо Я прийшов розлучити сина з батьком його, і дочку з матір’ю її, і невістку із свекрухою її.

І вороги людині – домашні її.

Хто любить батька чи матір більше, ніж Мене, недостойний Мене; і хто любить сина чи дочку більше, ніж Мене, недостойний Мене; і хто не бере хреста свого і йде слідом за Мною, той недостойний Мене.

Хто зберігає душу свою, загубить її, а хто загубить душу свою заради Мене, збереже її.

Хто вас приймає, той приймає Мене, а хто приймає Мене, приймає Того, Хто послав Мене; хто приймає пророка в ім’я пророка, одержить нагороду пророка; і хто приймає праведника в ім’я праведника, одержить нагороду праведника.

І хто напоїть одного з малих цих тільки чашею холодної води, в ім’я учня, істинно кажу вам, не втратить нагороди своєї.

 

Євангеліє від Матфея,
Глава  10

Апостол

Звідки у вас ворожнеча і чвари? чи не звідси, від пристрастей ваших, що воюють у членах ваших?

Бажаєте – і не маєте; вбиваєте і заздрите – і не можете досягти; сваритесь і ворогуєте – і не маєте, бо не просите.

Просите, і не отримуєте, тому що просите не на добро, а щоб ужити для пристрастей ваших.

Перелюбники і перелюбниці! чи не знаєте, що дружба зі світом є ворогування проти Бога? Отже, хто хоче бути другом світові, той стає ворогом Богові.

Чи ви думаєте, що даремно Писання говорить: до ревності любить дух, який живе в нас.

Але тим більшу дає благодать; тому й сказано: Бог гордим противиться, а смиренним дає благодать (Притч. 3,34).

Отож покоріться Богові; противостаньте дияволові, і він утече від вас.

Наблизьтесь до Бога і наблизиться до вас; очистіть руки, грішники, виправте серця, двоєдушні.

Сокрушайтесь, плачте і ридайте; сміх ваш хай обернеться на плач, і радість – на печаль.

Смиріться перед Господом, і піднесе вас.

Не злословте один одного, браття: бо хто злословить брата або судить брата свого, той злословить закон і судить закон; коли ж ти закон судиш, то ти не виконавець закону, а суддя.

Один є Законодавець і Суддя, Котрий може спасти і погубити; а ти хто, що судиш ближнього?

Тепер послухайте ви, що говорите: сьогодні або завтра підемо в такето місто і проживемо там один рік, і будемо торгувати й одержувати прибуток;

ви, які не знаєте, що станеться завтра: бо що таке ваше життя? пара, що з’являється на короткий час, а потім зникає.

Замість того, щоб вам говорити: якщо угодно буде Господу і будемо живі, то зробимо те або інше,–

ви ж нині хвалитесь у гордощах ваших: всяка така похвальба є зло.

Отже, хто знає, як добро робити і не робить, тому гріх.

 

Соборне послання апостола Якова,
Глава 4

Старий Заповіт

А це настанови, які викладеш перед ними. Якщо купиш раба-єврея, то нехай шість років він працює для тебе, а на сьомий рік нехай він даром вийде на свободу. Якщо він сам-один прийшов, то нехай сам і вийде. Якщо ж разом з ним прийшла дружина, то нехай і дружина вийде з ним. Якщо ж господар дасть йому дружину, і та народить йому синів чи дочок, то дружина й діти хай залишаються у його господаря, а він нехай вийде сам. Якщо ж раб у відповідь скаже: Я люблю мого господаря, дружину і дітей, – не поспішаю на волю! Тоді нехай його господар приведе його до Божого судилища, а тоді приведе його до дверей і до одвірка, і господар шилом проколе йому вухо, і той служитиме йому навіки. Якщо ж хтось продасть свою дочку як служницю, то не вийде вона так, як виходять рабині. Якщо вона не догодить своєму господареві, з яким заручена, то нехай звільнить її за викуп. А чужому народові йому не дозволяється продати її, бо погордив нею. Якщо ж заручив її синові, то нехай обходиться з нею за правами дочок. Якщо ж візьме йому іншу, то хай не позбавить її необхідного, одягу і співжиття. Якщо ж цих трьох речей не дотримається щодо неї, то нехай вона вийде даром, без грошей. Якщо хтось когось ударить, і той помре, – він неодмінно має померти. А тому, хто не хотів убивати, але Бог передав когось в його руки, – Я дам тобі місце, куди втече той, хто вбив. Коли ж хто вистежив, щоб підступно вбити свого ближнього, і прибіжить туди, – такого забрати і від Мого жертовника, щоб видати на смерть. Хто б’є свого батька чи свою матір, має неодмінно померти. Хто проклинає свого батька чи свою матір, має неодмінно померти. Коли хтось украде когось з синів Ізраїля, заволодіє ним, продасть, і срібло буде знайдене у нього – такий має неодмінно померти. Якщо ж сваряться два чоловіки, і один з них вдарить ближнього каменем чи кулаком, і той не помре, а зляже в ліжко, і якщо чоловік встане та вийде з палицею надвір, тоді той, хто вдарив, буде звільнений від покарання. Лише нехай заплатить за втрату від його непрацездатності та за лікування. Якщо хтось вдарить свого раба чи свою рабиню палицею, – так, що помре від його руки, той має бути неодмінно покараний. Та коли проживе один день чи два, то не буде покараний, бо це – його гроші. Якщо б’ються два чоловіки, і вдарять вагітну жінку, і її дитина появиться на світ не повністю сформованою, то такий неодмінно понесе каруx, – він заплатить згідно з оцінкою, яку зробить чоловік жінки. Та якщо дитина буде повністю сформована, то нехай дасть душу за душу, око за око, руку за руку, зуб за зуб, ногу за ногу, опік за опік, рану за рану, синець за синця. Якщо хтось виб’є око своєму рабові чи око своїй рабині, і вони осліпнуть, то нехай відпустить їх на волю за їхнє око; і якщо виб’є зуб рабові або зуб своїй рабині, – нехай відпустить їх на волю за їхній зуб. Якщо віл рогами заколе чоловіка чи жінку, – так, що помре, то вола обов’язково поб’ють каміннямy, і його м’ясо не будуть їсти, а власник вола – невинний. Якщо ж віл бив рогами учора й третього дня, і про це попереджували його власника, але той не зарізав його, то коли рогами вб’є чоловіка чи жінку, нехай віл буде побитий камінням, і його власник також нехай буде покараний на смерть. А якщо на нього накладуть викуп, то нехай за свою душу дасть викуп, який лише на нього накладуть. І якщо рогами заколе сина чи дочку, – нехай вчинять з ним за цим же приписом. Якщо ж віл заколе рогами раба чи рабиню, – нехай власник вола дасть їхньому господареві тридцять дідрахм срібла, а вола поб’ють камінням. Якщо хтось відкриє яму чи викопає яму і її не закриє, а туди впаде теля чи осел, то власник ями відшкодує: їхньому господареві він заплатить гроші, а те, що загинуло, буде його. Якщо ж чийсь віл рогами заколе сусіднього вола, і той здохне, то живого вола продадуть і розділять його ціну, і поділять вола, який загинув. Та якщо було відомо, що віл колов рогами вчора і третього дня, і про це попередили його власника, але той не зарізав його, то він віддасть вола за вола, а мертвий буде його. Якщо хтось вкраде бичка чи вівцю і заріже їх чи продасть, то віддасть за бичка п’ять бичків, а за вівцю – чотири вівці.

Вихід,
Глава 21

© Українське Біблійне Товариство, 2011, переклад Біблії