Онлайн-трансляції богослужінь і онлайн-служіння Церкви — виступ Георгія Коваленка. АУДІО

Про онлайн-трансляції богослужінь, онлайн-служіння Церкви, а також про віртуальну та доповнену реальності, виникнення нових онлайн-служінь Церкви при збережені традиційних форматів говорив на онлайн-вебінарі ректор Відкритого православного університету Георгій Коваленко.

Вебінар мав назву «Типікон і сучасність: сповідь і причастя у часи пандемії» і відбувався у Київській православній богословській академії 12 травня 2020 року.

«Трансляція богослужінь онлайн і онлайн-богослужіння — це не одне й те саме, — зазначив у своєму ФБ о. Георгій. — Але до того, як ми побачимо справжні онлайн-богослужіння, нам належить навчитися створювати доповнену реальність трансляцій і доповнену віртуальність богослужінь».

О. Георгій пропонує розрізнити традиційні форми богослужінь, трансляції богослужінь і онлайн-богослужіння та робить прогнози — чи зникнуть сформовані традиції, чи приживуться нові, окреслює можливі напрямки та етапи їхнього розвитку.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Онлайн-трансляції богослужінь і онлайн-служіння Церкви

«Перший етап — це богослужіння транслюється. З 90-х років відбуваються трансляції богослужінь. Це сприймалося нещодавно як додаткова функція для особливих категорій людей — хворих, тих, хто на відстані, в лікарнях… Або як ознака дуже сучасного храму. Але 2020 рік, COVID усе змінив, і це стало масовим явищем. Таким чином, ми побачили масову трансляцію богослужінь.

Якщо раніше ми говорили про те, що віруючі все одно будуть ходити у храми, що традиційним віруючим ці трансляції не потрібні, то тепер ми чітко знаємо, що на цей Великдень саме віруючим, воцерковленим ці трансляції були дуже потрібні.

Але, коли ми подивимося на ці трансляції, то побачимо, що вони змінюють наші уявлення про богослужіння. Тому що трансляція дає можливість більше побачити. Виникає проблема: що і як показувати? Як трансляція виглядає не раз-два на рік, а в постійному режимі?..

Яка є перспектива? Це «розумні очі»: біля режисерського пульту або біля камери повинна бути людина, яка розуміє, що відбувається, в якій послідовності і де. І тут має статися зміна: якщо є онлайн-трансляція, то і саме богослужіння має враховувати те, що воно знімається. І бути максимально комфортним до роботи камер.

Технології дають більше можливостей інтерактиву. Трансляції з технологічними можливостями змінюють богослужіння…

Останній етап — поява іншого типу богослужіння, онлайн-богослужіння. Або поруч із трансляцією виникають і стають традиційними інші онлайн-служіння Церкви. Вони ніколи не замінять традиційне богослужіння, але їх треба використовувати в Церкві».

Про плюси і мінуси трансляції; про можливість поєднання онлайну і реальності; про економіку процесу; про онлайн, який вже став реальністю; про найближче майбутнє з віртуальними храмами та про змішану і доповнену реальність слухайте у повному виступі Георгія Коваленка на soundcloud ВПУ.

1 думки про “Онлайн-трансляції богослужінь і онлайн-служіння Церкви — виступ Георгія Коваленка. АУДІО”

  1. Ольга

    Христос воскресе! Так сталося, що для мене карантин і самоїзоляція почалися раніше офіційного. І я змушена була шукати можливість хоча б дивитися богослужіння. І дійсно в Києві практично Свято-Михайлівській собор і Преображенської на Теремках давали більш – меньше нормальну можливість ПОДИВИТИСЯ службу Божу. Але це не було для мене принаймі участю в богослужінні. І дійсно насамперед це було пов’язане з тим, що камера часто не давала можливості вибору і нав’язувала своє бачення, наприклад в церкві я ніколи не стаю спиною до царських воріт, а тут постійно щоби показати шанованого митрополита , який стоїть на відстані від воріт, камера вимагає від мене повертатися до них спиною, це дуже заважало. І я просто часто не дивилася а тільки слухала. До речі, я зрозуміла що якість звуку дуже важлива для таких трансляцій, і що по можливості треба мати декілька мікрофонів, як в преображенському соборі.
    На жаль в моєму рідному храмі на Борщагівці якість зображення та звуку поки що низька, на жаль…
    Щодо роздачі святих дарів вірянам після служби… Бачте я написала “роздачі” і тут на мій погляд криється те, що поки я не можу осягнути и втямити. Але ідея особливо в нашу ковідную епоху цікава…і ще, а як бути зі сповідью перед причастям?
    Я підтримую ідеї щодо відміни такої сповіді, думаю, що святі дари сильніші ніж молитви і слова священника. І тоді дійсно служба Божа для вірян в храмі стане дійсно спільною справою, увенченою загальним причастям всіх і вся…
    Велике спасибі, отче Георгію за Ваш труд, здоровья і довголіття Вам, дай Бог щоб Ваші помисли знаходили відклик в серцях і душах вірян і священників.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *