Читання 6 січня

Читання дня

Євангеліє

На третій день було весілля в Кані Галілейській, і Мати Іісуса була там.

Був також запрошений на весілля Іісус і учні Його.

Коли не вистачило вина, Мати Іісуса каже Йому: вина не мають.

Іісус говорить Їй: що Мені і Тобі, Жоно? ще не прийшов час Мій.

Мати Його говорить слугам: що скаже Він вам, те зробіть.

Було ж тут шість кам’яних водоносів, що стояли за звичаєм для очищення іудейського і вміщали по дві або по три міри.

Іісус говорить їм: наповніть посудини водою. І наповнили їх до верху.

І говорить їм: тепер наберіть і несіть до розпорядника бенкету. І понесли.

Коли ж розпорядник покуштував воду, що стала вином (а він не знав звідки це вино, знали ж тільки слуги, які набирали воду), тоді розпорядник кличе нареченого

і говорить йому: кожен чоловік спочатку добре вино подає, а коли сп’яніють, тоді гірше; а ти добре вино зберіг аж досі.

Так поклав Іісус початок чудесам у Кані Галілейській і явив славу Свою; і увірували в Нього учні Його.

Після цього прийшов Іісус до Капернаума, Сам і Мати Його, і брати Його, і учні Його; і пробули там небагато днів.

Наближалася Пасха іудейська, і Іісус прийшов до Ієрусалима,

і знайшов, що в храмі продавали волів, овець і голубів, і сиділи міняльники грошей.

І, зробивши бич з вірьовок, вигнав з храму всіх, також і овець і волів; і розсипав гроші міняльників, а столи їхні поперекидав.

І сказав продавцям голубів: візьміть це звідси і не робіть дому Отця Мого домом торгівлі.

При цьому учні Його згадали, що написано: ревність за домом Твоїм з’їдає Мене (Пс. 68,10).

На це іудеї сказали Йому: яким знаменням докажеш Ти нам, що маєш владу так робити?

Іісус сказав їм у відповідь: зруйнуйте храм цей, і Я за три дні поставлю його.

На це сказали іудеї: сорок шість років будувався храм цей, а Ти за три дні поставиш його?

А Він говорив про храм тіла Свого.

Коли ж Він воскрес з мертвих, то згадали учні Його, що Він казав їм це, і повірили Писанню і слову, яке сказав Іісус.

І коли Він був у Ієрусалимі на святі Пасхи, багато увірувало в ім’я Його, побачивши чудеса, які Він творив.

Але Сам Іісус не ввіряв Себе їм, бо знав усіх,

і не треба було Йому, щоб хтось засвідчив про людину, бо Сам знав, що в людині.

 

Євангеліє від Іоанна,
Глава 2

Апостол

Істину кажу у Христі, не обманюю, совість моя свідчить мені в Дусі Святому, що велика мені печаль і беззупинний біль серцю моєму: я бажав би сам бути відлученим від Христа за братів моїх, рідних мені по плоті, тобто ізраїльтян, яким належать усиновлення і слава, і заповіти, і законоположення, і богослужіння, і обітниці; їхні й отці, і від них Христос по плоті, сущий над усім Бог, благословенний навіки, амінь.

Та не те, щоб слово Боже не збулось: бо не всі ті ізраїльтяни, які від Ізраїля; і не всі діти Авраама, які від сім’я його, але сказано: в Ісаакові наречеться тобі потомство (Бут. 21,12).

Тобто не діти тілесні є діти Божі; а діти обітниці визнаються за потомство.

Слово ж обітниці таке: в цей же час прийду, і буде у Сарри син (Бут. 18,10).

І не тільки це; але так було з Ревеккою, коли вона зачала в один час двох синів від Ісаака, отця нашого.

Бо, коли вони ще не народилися і не зробили нічого доброго чи злого, щоб воля Божа здійснилася у вибранні не від діл, а від Того, Хто кличе, сказано було їй: більший служитиме меншому (Бут. 25,23), як і написано: Якова Я полюбив, а Ісава зненавидів (Мал. 1,2–3).

Що ж скажемо? Невже неправда у Бога? Зовсім ні.

Бо Він говорить Мойсеєві: кого милувати, помилую; кого жаліти, пожалію (Вих. 33,19).

Отож помилування залежить не від того, хто бажає, і не від того, хто подвизається, а від Бога, Котрий милує.

Бо Писання говорить фараонові: на те саме Я й поставив тебе, щоб показати над тобою силу Мою і щоб проповідане було ім’я Моє по всій землі (Вих. 9,16).

Отже, кого хоче, милує; а кого хоче, озлобляє.

Ти скажеш мені: за що ще звинувачує? бо хто може противитися волі Його?

А ти хто, чоловіче, що сперечаєшся з Богом? Чи скаже витвір своєму творцеві: навіщо ти мене так зробив?

Хіба не має влади гончар над глиною, щоб з тієї самої суміші зробити один сосуд для почесного, а другий для непочесного вжитку?

Що ж, якщо Бог, бажаючи показати гнів і явити могутність Свою, з великим довготерпінням щадив сосуди гніву, готові до погибелі, щоб разом явити багатство слави Своєї над сосудами милосердя, які Він приготував для слави, над нами, яких Він покликав не тільки з іудеїв, але і з язичників?

Як і в Осії говорить: не Мій народ назву Моїм народом, і не улюблену – улюбленою (Ос. 2,23).

І на тому місці, де сказано їм: ви не Мій народ, там вони названі будуть синами Бога живого (Ос. 1,10).

Ісаія ж провіщає про Ізраїль: хоча б синів Ізраїлевих було числом, як піску морського, тільки остаток спасеться; бо діло завершує і скоро вирішить по правді, діло вирішальне звершить Господь на землі (Іс. 10,22–23).

І, як провістив Ісаія: коли б Господь Саваоф не залишив нам сім’я, то ми стали б, як Содом, і були б подібні до Гоморри (Іс. 1,9).

Що ж скажемо? Язичники, які не шукали праведності, одержали праведність, праведність від віри.

А Ізраїль, який шукав закону праведності, до закону праведності не досягнув.

Чому? тому що шукали не у вірі, а в ділах закону, бо спіткнулися об камінь спотикання, як написано: ось, кладу в Сіоні камінь спотикання і камінь спокуси; але кожний, віруючий в Нього, не посоромиться (Іс. 8,14; 28,16).

 

Послання до римлян святого апостола Павла,
Глава 9

Старий Заповіт

І промовив Господь до Мойсея в Синайській пустелі, в наметі свідчення, першого дня, другого місяця, другого року після їхнього виходу з Єгипетської землі, кажучи: Проведіть загальний перепис усієї громади ізраїльських синів за їхніми родами, за їхніми родами по батьківській лінії, згідно з кількістю їхніх імен, кожного чоловічої статі – по осібно, від двадцятилітніх і старше, хто входить до ізраїльських військових сил, порахуйте їх за їхніми військовими силами, – ти й Аарон порахуйте їх. І з вами будуть по одному від племені кожного володаря, – вони будуть згідно з родами по батьківській лінії. А це імена мужів, які будуть з вами: від Рувима – Елісур, син Седеура. Від Симеона – Саламіїл, син Сурісадая. Від Юди – Наассон, син Амінадава. Від Іссахара – Натанаїл, син Соґара. Від Завулона – Еліяв, син Хелона. Від синів Йосипа: від Єфрема, – Елісама, син Еміуда, а від Манасії – Ґамалиїл, син Фадасура. Від Веніамина – Авідан, син Ґадеоні. Від Дана – Ахієзер, син Амісадая. Від Асира – Фаґаїл, син Ехрана. Від Ґада – Елісаф, син Раґуїла. Від Нефталима – Ахіре, син Енана. Це – покликані з громади, керівники племен за їхніми родами по батьківській лінії; це – ізраїльські тисяцькі. І Мойсей та Аарон взяли цих мужів, названих по іменах, зібрали всю громаду першого дня, другого місяця року, і зробили перепис згідно з їхнім народженням, за своїми родами по батьківській лінії, згідно з кількістю їхніх імен, – від двадцятилітніх і старше, кожного чоловічої статі, по осібно, як і заповів Господь Мойсеєві. Тож вони пройшли перепис у Синайській пустелі. І були пораховані сини Рувима, первенця Ізраїля, за їхніми сім’ями, за їхніми племенами, за їхніми родами по батьківській лінії, згідно з кількістю їхніх імен, по осібно, кожний чоловічої статі, від двадцятилітніх і старше, – всі, які здатні виступити з військовими силами. Їхній перепис з племені Рувима дав сорок шість тисяч п’ятсот. Порахували синів Симеона за їхніми сім’ями, за їхніми племенами, за їхніми родами по батьківській лінії, згідно з кількістю їхніх імен, по осібно, кожного чоловічої статі, від двадцятилітніх і старше, всі, які здатні виступити з військовими силами. Їхній перепис з племені Симеона дав п’ятдесят дев’ять тисяч триста. Порахували синів Юди за їхніми сім’ями, за їхніми племенами, за їхніми родами по батьківській лінії, згідно з кількістю їхніх імен, по осібно, кожного чоловічої статі, від двадцятилітніх і старше, всі, які здатні виступити з військовими силами. Їхній перепис з племені Юди дав сімдесят чотири тисячі шістсот. Порахували синів Іссахара за їхніми сім’ями, за їхніми племенами, за їхніми родами по батьківській лінії, згідно з кількістю їхніх імен, по осібно, кожного чоловічої статі, від двадцятилітніх і старше, всі, які здатні виступити з військовими силами. Їхній перепис з племені Іссахара дав п’ятдесят чотири тисячі чотириста. Порахували синів Завулона за їхніми сім’ями, за їхніми племенами, за їхніми родами по батьківській лінії, згідно з кількістю їхніх імен, по осібно, кожного чоловічої статі, від двадцятилітніх і старше, всі, які здатні виступити з військовими силами. Їхній перепис з племені Завулона дав п’ятдесят сім тисяч чотириста. Порахували синів Йосипа, а саме синів Єфрема, за їхніми сім’ями, за їхніми племенами, за їхніми родами по батьківській лінії, згідно з кількістю їхніх імен, по осібно, кожного чоловічої статі, від двадцятилітніх і старше, всі, які здатні виступити з військовими силами. Їхній перепис з племені Єфрема дав сорок тисяч п’ятсот. Порахували і синів Манасії за їхніми сім’ями, за їхніми племенами, за їхніми родами по батьківській лінії, згідно з кількістю їхніх імен, по осібно, кожного чоловічої статі, від двадцятилітніх і старше, всі, які здатні виступити з військовими силами. Їхній перепис з племені Манасії дав тридцять дві тисячі двісті. Порахували синів Веніамина за їхніми сім’ями, за їхніми племенами, за їхніми родами по батьківській лінії, згідно з кількістю їхніх імен, по осібно, кожного чоловічої статі, від двадцятилітніх і старше, всі, які здатні виступити з військовими силами. Їхній перепис з племені Веніамина дав тридцять п’ять тисяч чотириста. Порахували синів Ґада за їхніми сім’ями, за їхніми племенами, за їхніми родами по батьківській лінії, згідно з кількістю їхніх імен, по осібно, кожного чоловічої статі, від двадцятилітніх і старше, всі, які здатні виступити з військовими силами. Їхній перепис з племені Ґада дав сорок п’ять тисяч шістсот п’ятдесят. Порахували синів Дана за їхніми сім’ями, за їхніми племенами, за їхніми родами по батьківській лінії, згідно з кількістю їхніх імен, по осібно, кожного чоловічої статі, від двадцятилітніх і старше, всі, які здатні виступити з військовими силами. Їхній перепис з племені Дана дав шістдесят дві тисячі сімсот. Порахували синів Асира за їхніми сім’ями, за їхніми племенами, за їхніми родами по батьківській лінії, згідно з кількістю їхніх імен, по осібно, кожного чоловічої статі, від двадцятилітніх і старше, всі, які здатні виступити з військовими силами. Їхній перепис з племені Асира дав чотириста одна тисяча п’ятсот. Порахували синів Нефталима за їхніми сім’ями, за їхніми племенами, за їхніми родами по батьківській лінії, згідно з кількістю їхніх імен, по осібно, кожного чоловічої статі, від двадцятилітніх і старше, всі, які здатні виступити з військовими силами. Їхній перепис з племені Нефталима дав п’ятдесят три тисячі чотириста. Це перепис, що його провели Мойсей, Аарон і старійшини ізраїльські – дванадцять чоловіків. Було по одному чоловікові з кожного племені, згідно з їхніми родами по батьківській лінії. І весь перепис ізраїльських синів з їхніми військовими силами, – від двадцятилітніх і старше, кожного, хто здатний виступити строєм до бою в Ізраїлі, – складав шістсот три тисячі п’ятсот п’ятдесят чоловік. А левити з їхнім родом по батьківській лінії не були пораховані між ізраїльськими синами. І сказав Господь Мойсеєві, промовляючи: Дивись, щоб племені Левія не порахував, а їхнього числа не взяв до рахунку поміж ізраїльськими синами. Ти настановиш левитів над наметом свідчення, над усім його обладнанням, над усім, що є в ньому. Вони носитимуть намет і все його обладнання; вони здійснюватимуть служіння в ньому і довкола намету ставатимуть табором. І коли намет рушатиме в дорогу, то левити складатимуть його, а коли намет ставатиме з табором, то вони розкладатимуть його. А якщо сторонній підійде, щоб служити, – нехай помре! Ізраїльські сини ставатимуть табором таким чином: чоловік/ кожний за своїм порядком і чоловік/ кожний за своїм старшинством, разом зі своїми військовими силами. А Левити нехай отаборяться навпроти, довкола намету свідчення, – і не буде гріха між ізраїльськими синами. Левити особисто будуть наглядати за наметом свідчення. Тож ізраїльські сини все вчинили так, як Господь заповів Мойсеєві та Ааронові, – так вони і зробили.

 

Четверта книга Мойсея
Числа,
Глава 1

© Українське Біблійне Товариство, 2011, переклад Біблії