Читання 28 грудня

Читання дня

Євангеліє

Потім Іісус увійшов у Ієрихон і проходив через нього.

І ось, один, на ім’я Закхей, начальник митарів і чоловік багатий,

бажав бачити Іісуса, хто Він, але не міг за народом, бо був малий на зріст;

і, забігши наперед, виліз на смоковницю, щоб побачити Його, бо Він мав проходити мимо неї.

Коли Іісус прийшов на те місце, глянувши, побачив його і сказав йому: Закхею! злізь скоріше, бо сьогодні Мені треба бути в тебе в домі.

І він швидко зліз і прийняв Його з радістю.

І всі, бачивши те, почали нарікати, що Він зайшов гостити до грішного чоловіка;

Закхей же, вставши, сказав Господу: Господи! половину майна мого я віддам убогим, і, якщо кого скривдив чим, поверну вчетверо.

Іісус сказав йому: нині прийшло спасіння дому цьому, бо і він син Авраамів,

бо Син Людський прийшов знайти і спасти загибле.

Коли ж вони слухали це, сказав ще одну притчу; бо Він був недалеко від Ієрусалима, і вони думали, що Царство Боже скоро повинно відкритися.

Отож сказав: один чоловік високого роду вирушав у далеку країну, щоб отримати собі царство і повернутись;

покликавши десять рабів своїх, дав їм десять мин* і сказав їм: пустіть їх в діло, поки я повернусь.

Але громадяни ненавиділи його і відправили слідом за ним посланців, сказавши: не хочемо, щоб він царював над нами.

І коли повернувся, одержавши царство, то звелів покликати до себе тих рабів, яким дав срібло, щоб довідатись, хто що придбав.

Прийшов перший і сказав: господарю! мина твоя принесла десять мин.

І сказав йому: гаразд, добрий рабе! за те, що ти у малому був вірний, візьми управління над десятьма містами.

Прийшов другий і сказав: господарю! мина твоя принесла п’ять мин.

Сказав і цьому: і ти будь над п’ятьма містами.

Прийшов третій і сказав: господарю! ось твоя мина, яку я зберігав, загорнувши в хустину,

бо я боявся тебе, тому що ти чоловік жорстокий: береш, чого не клав, і жнеш, чого не сіяв.

Господар сказав йому: твоїми устами судитиму тебе, лукавий рабе! ти знав, що я чоловік жорстокий, беру, чого не клав, і жну, чого не сіяв;

чому ж ти не віддав срібла мого купцям, щоб я, повернувшись, взяв його з прибутком?

І сказав тим, що там стояли: візьміть у нього мину і дайте тому, що має десять мин.

І сказали йому: господарю! у нього є десять мин.

Кажу ж бо вам, що всякому, хто має, тому дасться; а хто не має, відбереться і те, що має;

а ворогів моїх, які не хотіли, щоб я царював над ними, приведіть сюди і побийте переді мною.

Сказавши це, Іісус пішов далі, підіймаючись до Ієрусалима.

І коли наблизився до Віффагії та Віфанії, до гори, що зветься Єлеонською, послав двох учнів Своїх,

сказавши: підіть до села, що перед вами; увійшовши в нього, знайдете молодого осла, прив’язаного, на якого ніхто з людей ніколи не сідав; відв’язавши його, приведіть.

А коли хто вас спитає: навіщо відв’язуєте? скажіть йому так: він потрібний Господу.

Посланці пішли і знайшли, як Він сказав їм.

Коли ж вони відв’язували молодого осла, то господарі його сказали їм: навіщо відв’язуєте осля?

Вони відповідали: він потрібний Господу.

І привели його до Іісуса, і, накинувши одяг свій на осля, посадили на нього Іісуса.

І коли Він їхав, стелили одяг свій на дорозі.

А коли Він наближався вже до спуску з гори Єлеонської, безліч учнів, радіючи, почали дуже голосно хвалити Бога за всі чудеса, які вони бачили,

кажучи: благословен Цар, грядущий в ім’я Господнє! мир на небесах і слава у вишніх!

І деякі фарисеї з народу сказали Йому: Учителю! заборони учням Твоїм.

Але Він сказав їм у відповідь: Я вам кажу, що коли вони замовкнуть, то каміння заголосить.

І коли наблизився до міста, то, дивлячись на нього, заплакав над ним

і сказав: о, коли б зрозумів ти хоч у цей твій день, що потрібне для твого миру! Але це сховано нині від очей твоїх,

бо прийдуть на тебе дні, коли вороги твої обложать тебе окопами і оточать тебе, і стиснуть тебе звідусіль,

і зруйнують тебе, і поб’ють дітей твоїх у тобі, і не залишать у тобі каменя на камені за те, що ти не зрозумів часу відвідання твого.

І, ввійшовши у храм, почав виганяти тих, що в ньому продавали і купували,

кажучи їм: написано: дім Мій є дім молитви, а ви зробили його вертепом розбійників.

І вчив щодня в храмі. А первосвященники і книжники та старійшини народу шукали погубити Його,

і не знаходили що зробити бз Ним, бо увесь народ невідступно слухав Його.

 

Євангеліє від Луки,
Глава 19

Апостол

Отже, нема тобі виправдання, всякий чоловіче, що судиш іншого, бо тим же судом, яким судиш іншого, осуджуєш себе, бо, судячи іншого, робиш те саме.

А ми знаємо, що воістину є суд Божий на тих, що роблять такі діла.

Невже думаєш ти, чоловіче, що втечеш від суду Божого, засуджуючи тих, що роблять такі діла, і роблячи те саме?

Або зневажаєш багатство милосердя, лагідності і довготерпіння Божого, не розуміючи, що милосердя Боже веде тебе до покаяння?

Але, через упертість твою і нерозкаяне серце, ти сам собі збираєш гнів на день гніву і явлення праведного суду від Бога,

Котрий воздасть кожному за вчинки його:

тим, які постійністю в доброму ділі шукають слави, честі й безсмертя, – життя вічне;

а тим, що противляться і не підкоряються істині, але віддаються неправді, – лютість і гнів.

Скорбота і тіснота всякій душі людини, яка чинить зло, по-перше, іудея, потім і елліна!

Навпаки, слава і честь і мир всякому, хто робить добро, по-перше, іудею, потім і елліну!

Бо Бог не зважає на особу.

Ті, які, не маючи закону, согрішили, поза законом і загинуть; а ті, які під законом согрішили, за законом осудяться

(бо не слухачі закону праведні перед Богом, а виконавці закону виправдані будуть,

бо коли язичники, що не мають закону, з природи законне роблять, то, не маючи закону, вони самі собі закон:

вони показують, що справа закону в них написана в серцях, про що свідчить їхня совість і думки їхні, які то звинувачують, то виправдовують одна одну)

в той день, коли, за моїм благовістям, Бог буде судити таємні діла людей через Іісуса Христа.

Ось, ти звешся іудеєм, і заспокоюєш себе законом, і хвалишся Богом,

і знаєш волю Його, і розумієш те, що краще, навчаючись із закону,

і впевнений в собі, що ти провідник сліпих, світло для тих, що в темряві,

наставник неуків, учитель немовлят, той, що має в законі взірець знання і правди:

як же ти, навчаючи іншого, не навчаєш самого себе?

Проповідуючи не красти, крадеш? кажучи: не перелюбствуй, перелюбствуєш? цураючись ідолів, святотатствуєш?

Хвалишся законом, а, порушуючи закон, безчестиш Бога?

Бо, як написано, через вас ім’я Боже ганьблять язичники (Іс. 52,5; Ієз. 36,20).

Обрізання корисне, коли виконуєш закон; а коли ти порушник закону, то обрізання твоє стало необрізанням.

Отже, коли необрізаний дотримується постанови закону, то його необрізання чи не вміниться йому за обрізання?

І необрізаний з природи, який виконує закон, чи не осудить тебе, порушника закону з Писанням і обрізанням?

Бо не той іудей, хто має такий вигляд, і не те обрізання, що зовні, на тілі;

але той іудей, хто в душі такий, і те обрізання, яке в серці, за духом, а не за буквою: йому і похвала не від людей, а від Бога.

 

Послання до римлян святого апостола Павла,
Глава 2

Старий Заповіт

Господь промовив до Мойсея, кажучи: Промов до громади ізраїльських синів та скажи їм: Будьте святими, бо Я, Господь, ваш Бог, – святий. Нехай кожний боїться свого батька та своєї матері. Дотримуйтесь Моїх субот: Я – Господь, ваш Бог. Не ходіть слідом за ідолами й не робіть собі богів, вилитих із металу: Я – Господь, ваш Бог.

Коли будете приносити Господу жертву спасіння, приносьте її прийнятною для вас. Нехай вона буде спожита в той день, коли ви її принесете, і на наступний день. А якщо щось залишиться аж до третього дня, – нехай буде спалене у вогні. Якщо ж воно таки споживатиметьсяu на третій день, то воно – непридатне для жертви, воно не буде прийняте; хто це їстиме, той візьме на себе гріх, бо він опоганив Господні святощі; душі, які їстимуть це, будуть вигублені зі свого народу.

Коли будете жати жниво своєї землі, не докінчуйте жнива свого поля, повністю вижинаючи його, і не визбируй того, що з твого жнива попадає на землю. Також не оббирай свого виноградника повторно і не визбируй зі свого виноградника виноградин. Залиш їх убогому та захожому. Я – Господь, ваш Бог. Не крадіть, не обманюйте і не зводьте наклепів один на одного. Не присягайтеся Моїм ім’ям у неправді і не опоганюйте ім’я свого Бога. Я – Господь, ваш Бог. Не кривдь ближнього, не грабуй, і хай заробіток наймита не залишається у тебе через ніч до ранку. Не лихослов глухого і не став спотикання перед сліпим. Бійся Господа, свого Бога. Я – Господь, ваш Бог. Не чиніть несправедливості на суді: не зважай на обличчя бідного і не захоплюйся обличчям вельможі, – суди свого ближнього справедливо. Не ходи серед свого народу підступом. Не повставай на кров свого ближнього. Я – Господь, ваш Бог. Не ненавидь подумки свого брата, натомість обов’язково докориv свому ближньому – і не візьмеш на себе через нього гріх. Хай твоя рука не буде мстивою, і не тримай на синів свого народу зла, а люби свого ближнього, як самого себе. Я – Господь. Дотримуйтесь Мого закону. Не спрягай своєї худоби різним ярмом, не засаджуй свого виноградника різнородним живцем і не надягай на себе одягу, витканого змішано з двох прядив.

Якщо хтось спатиме з жінкою, і станеться виверження сімені, а вона – рабиня, що береглася для іншого чоловіка, однак вона ще не була жодним чином викупленаw, ані не була їй дарована свобода, то нехай їм буде призначено покарання, але щоб вони не померли, бо та жінка ще не була звільнена. І нехай той чоловік в жертву за свій переступ Господу приведе до входу в намет свідчення барана жертви за переступ. Священик звершить за нього викуплення перед Господом бараном жертви за переступ, за гріх, яким він згрішив, – і гріх, яким він згрішив, буде йому прощений.

Коли ввійдете до землі, яку Господь, ваш Бог, дає вам, і посадите будь-яке їстівне дерево, то очистите його нечистоту; три роки його плід нехай буде для вас нечистим, – не буде споживатися. А четвертого року всякий його плід нехай буде святим, на хвалу Господу. П’ятого ж року можете їсти його плід. Так його урожай буде вам на прибуток. Я – Господь, ваш Бог.

Не їжте на горах. Не ворожіть і не гадайте на птахах. Не робіть локонів з волосся своєї голови ані не псуйте вигляду своєї бороди. Не робіть на свому тілі нарізів за душу померлого і не робіть на собі наколених написів. Я – Господь, ваш Бог. Не опоганюй своєї дочки, щоб віддати її розпусті, – тож і земля не буде віддана розпусті й не наповниться земля беззаконням. Дотримуйтесь Моїх субот і шануйте Мої святощі. Я – Господь. Не ходіть слідом за черевомовцями і не приставайте до чаклунів, щоб осквернитися ними. Я – Господь, ваш Бог. Підводься перед обличчям сивого і шануй обличчя старця; бійся свого Бога. Я – Господь, ваш Бог. Якщо у вашу землю зайде до вас якийсь захожий, не пригноблюйте його. Захожий, який прийде до вас, нехай між вами буде як корінний житель; люби його, як самого себе, бо і ви були захожими в Єгипетській землі. Я – Господь, ваш Бог. Не чиніть несправедливості на суді, в мірках, у тягарцях та в терезах. Нехай у вас будуть справедливі терези, справедливі тягарці і справедлива мірка рідини. Я – Господь, ваш Бог, Який вивів вас із Єгипетської землі. Тож дотримуйтесь усього Мого закону та всіх Моїх заповідей і виконуйте їх. Я – Господь, ваш Бог.

Третя книга Мойсея
Левітів,
Глава 19

© Українське Біблійне Товариство, 2011, переклад Біблії