Читання 24 серпня

Читання дня

Євангеліє

У суботу, першу після другого дня Пасхи, довелось Йому йти засіяними полями, і учні Його зривали колоски і їли, розтираючи руками.

Деякі ж з фарисеїв сказали їм: навіщо ви робите те, чого не годиться робити в суботи?

Іісус сказав їм у відповідь: хіба ви не читали, що вчинив Давид, коли зголоднів сам і ті, що були з ним?

Як він увійшов у дім Божий, і взяв хліби предложення*, яких не можна було їсти нікому, крім священників, і їв, і дав тим, що були з ним.

І сказав їм: Син Людський є господар і суботи.

Довелося ж і в іншу суботу увійти Йому в синагогу і учити. Там був чоловік, у якого права рука була суха.

Книжники ж і фарисеї стежили за Ним, чи не зцілить Він у суботу, щоб знайти звинувачення проти Нього.

Він же, знаючи помисли їхні, сказав чоловікові, що мав суху руку: встань і вийди на середину. І він встав і вийшов.

Тоді сказав їм Іісус: запитаю вас: що годиться робити в суботу? добро, чи зло? спасти душу, чи згубити? Вони мовчали.

І, оглянувши всіх їх, сказав тому чоловікові: простягни руку твою. Він так і зробив; і стала рука його здорова, як і друга.

Вони ж розлютилися і говорили між собою, що б їм вчинити з Іісусом.

У ті дні Він зійшов на гору помолитися і пробув всю ніч у молитві до Бога.

Коли ж настав день, покликав учнів Своїх і вибрав з них дванадцять, котрих назвав Апостолами:

Симона, якого назвав Петром, і Андрія, брата його, Якова та Іоанна, Филипа та Варфоломія,

Матфея та Фому, Якова Алфеєвого та Симона, званого Зілотом,

Іуду Якового та Іуду Іскаріота, який потім і став зрадником.

І, зійшовши з ними, став Він на рівному місці, і багато учнів Його і безліч народу з усієї Іудеї та Ієрусалима і приморських місць Тирських і Сидонських,

що прийшли послухати Його і зцілитися від недугів своїх, також і ті, що страждали від нечистих духів; і зцілялися.

І весь народ шукав, щоб доторкнутися до Нього, бо від Нього виходила сила і зціляла всіх.

І Він, звівши очі Свої на учнів Своїх, говорив:

Блаженні убогі духом, бо ваше є Царство Боже.

Блаженні ті, що голодні нині, бо насититесь.

Блаженні ті, що плачуть нині, бо втішитесь.

Блаженні ви, коли зненавидять вас люди, і коли відлучать вас, і ганьбитимуть, і знеславлять ім’я ваше заради Сина Людського.

Радійте в той день і веселіться, бо велика вам нагорода на небесах. Так робили з пророками батьки їхні.

Навпаки, горе вам, багаті! бо ви вже одержали свою втіху.

Горе вам, ситі нині! бо зголоднієте. Горе вам, що смієтесь нині! бо будете плакати і ридати.

Горе вам, коли всі люди говоритимуть про вас добре! бо так робили з лжепророками батьки їхні.

Але вам, хто слухає, кажу: любіть ворогів ваших, добро творіть тим, хто ненавидить вас;

благословляйте тих, що проклинають вас і моліться за тих, хто кривдить вас.

Хто вдарить тебе по щоці, підстав і другу, і хто знімає з тебе верхню одежу, не борони взяти і сорочку.

Кожному, хто просить у тебе, дай, а від того, хто взяв твоє, не вимагай.

І як хочете, щоб з вами чинили люди, так і ви чиніть з ними.

І коли ви любите тих, хто вас любить, яка вам за те подяка? бо і грішники люблять тих, хто їх любить.

І якщо ви робите добро тим, хто вам робить добро, яка вам за те подяка? бо і грішники те саме роблять.

І коли позичаєте тим, від кого сподіваєтесь одержати назад, яка за те вам подяка, бо і грішники позичають грішникам, щоб стільки ж одержати.

Але ви любіть ворогів ваших, добро творіть, і позичайте, нічого не сподіваючись; і буде вам нагорода велика і будете синами Всевишнього; бо Він добрий і до невдячних і злих.

Отже, будьте милосердні, як і Отець ваш милосердний.

Не судіть, і не будете судимі; не осуджуйте, і не будете осуджені; прощайте, і простять вам;

давайте, і дасться вам: мірою доброю, утрясенною, натоптаною, переповненою віддадуть вам, бо якою мірою міряєте, такою ж відміриться і вам.

Сказав також їм притчу: чи може сліпий сліпого водити? чи не впадуть обидва в яму?

Учень не буває вищим від свого вчителя; але, удосконалившись, кожен буде, як і вчитель його.

Що ти дивишся на сучок в оці брата твого, а колоди в твоєму оці не відчуваєш?

Або, як можеш сказати братові твоєму: брате, дай я вийму сучок з ока твого, коли сам не бачиш колоди у твоєму оці? Лицеміре! вийми спершу колоду з ока твого, і тоді побачиш, як вийняти сучок з ока брата твого.

Нема доброго дерева, яке б приносило поганий плід, і нема поганого дерева, яке б приносило плід добрий.

Бо всяке дерево пізнається по плодах своїх: не збирають смокви з терновника і не знімають винограду з чагарника.

Добра людина з доброго скарбу серця свого виносить добре, а зла людина з лихого скарбу серця свого виносить зле, бо з повноти серця промовляють уста її.

Що ж ви зовете Мене: Господи! Господи! – а не робите того, що Я кажу?

Всякий, хто приходить до Мене та слухає слова Мої і виконує їх, скажу вам, до кого він подібний.

Він подібний до людини, яка, будуючи дім, вкопала, заглибила і поклала основу на камені; коли ж сталася повінь і вода ринула на той дім, то не могла його зрушити, бо він був збудований на камені.

А хто слухає і не виконує, той подібний до людини, яка збудувала дім на землі без основи, то як тільки ринула на нього вода, він зараз же розвалився; і руйнування дому того було велике.

 

Євангеліє від Луки,

Глава 6

Апостол

Ще скажу: доки спадкоємець в дитинстві, він нічим не відрізняється від раба, хоч і є господарем усього:

а перебуває під опікунами і домоправителями до визначеного батьком строку.

Так і ми, доки були дітьми, поневолені були стихіями світу;

коли ж настала повнота часу, послав Бог Сина Свого (Єдинородного), Котрий народився від жони, був під законом,

щоб викупити підзаконних, щоб нам прийняти всиновлення.

А як ви – сини, то послав Бог Духа Сина Свого в серця ваші, Який викликує: Авва, Отче!

Тому ти вже не раб, а син, а якщо син, то і спадкоємець Божий через Іісуса Христа.

Але тоді, не знавши Бога, ви служили богам, які по суті не є боги.

Тепер же, пізнавши Бога, або, краще, одержавши пізнання від Бога, навіщо повертаєтесь знов до немічних та вбогих стихій і хочете ще знову себе поневолити їм?

Ви дотримуєтеся днів*, місяців, часів і років.

Боюся за вас, чи не марно я трудився у вас.

Прошу вас, браття, будьте, як я, бо і я, як ви. Ви нічим не образили мене.

Знаєте, що хоч я в немочі плоті благовіствував вам першого разу,

але ви не зневажили і не відцурались спокуси моєї в плоті моїй**, а прийняли мене, як Ангела Божого, як Христа Іісуса.

Яке було блаженство ваше! Свідчу вам, якби це було можливо, ви вирвали б очі свої і дали мені.

Невже ж я став ворогом вашим, говорячи вам істину?

Піклуються про вас нечисто, а хочуть відлучити вас, щоб ви піклувалися про них.

Добре піклуватися в доброму завжди, а не лише в моїй присутності у вас.

Діти мої, для яких я знову в муках народження, доки не відобразиться у вас Христос!

Хотів би я тепер бути у вас і змінити голос мій, бо я в здивуванні про вас.

Скажіть мені ви, які бажаєте бути під законом: хіба ви не слухаєте закону?

Бо написано: Авраам мав двох синів: одного від рабині, а другого від вільної (Бут. 16,15; 21,2).

Але той, хто від рабині, народився за плоттю, а той, хто від вільної – за обітницею.

У цьому є іносказання. Це два завіти: один від гори Сінайської, що народжує в рабство, це є Агар,

бо Агар означає гору Сінай в Аравії і відповідає нинішньому Ієрусалиму, бо він зі своїми дітьми в рабстві;

а горній Ієрусалим – вільний: він мати усім нам.

Бо написано: звеселися, неплідна, яка не родила; вигукни і виголоси, яка не мучилася родами; бо в залишеної значно більше дітей, ніж у тієї, що має чоловіка (Іс. 54,1).

Ми, браття, діти обітниці за Ісааком.

Але, як тоді той, який народився за плоттю, переслідував народженого за духом, так і нині.

Що ж говорить Писання? Вижени рабиню разом із сином її, бо не може син рабині бути спадкоємцем разом із сином вільної (Бут. 21,10).

Отже, браття, ми діти не рабині, а вільної.

 

Послання до галатів святого апостола Павла,

Глава 4

Старий Заповіт

Марні та обманливі надії безумного чоловіка, і сни піднімають на крилах безумних.

Як той, що хапається за тінь і женеться за вітром, такий той, хто сприймає сни.

Це подібне до цього видіння снів, перед обличчям – подоба обличчя.

Що з нечистого очиститься? І що з брехні буде правдомовним?

Чародійства, чаклунства і сни – це безумність, і серце марить, як вагітна, що терпить болі.

Якщо не було послане від Всевишнього у відвідини, не дай їм твого серця.

Бо сни звели багатьох, і відпали ті, що на них надіються.

Закон буде виповнений без омани, і досконалість – мудрість у вірних устах.

Людина, що заблукала, пізнала багато, і дуже досвідчений визнає розумність.

 Як не випробується, мало знає, а хто заблукав, примножує розумність.

 Я побачив багато в моєму блуканні, і мій розум більший за мої слова.

 Багато разів я терпів біду аж до смерті, і задля цього я спасся.

 Дух тих, що бояться Господа, житиме, бо їхня надія на Того, Хто їх спасає.

 Хто боїться Господа, нічим не буде переляканий і не злякається, бо Він – його надія.

 Блаженна душа того, хто боїться Господа. До кого він пристає? І хто його опора?

 Господні очі на тих, хто Його любить, Він – оборона влади і могутня опора, сховище від спеки і тінь від полудня, сторож від спотикання і допомога від падіння,

 Він піднімає душу і просвічує очі, Він дає оздоровлення життя і благословення.

Коли хто приносить жертву з неправедного, того жертва опоганена, і дари беззаконних не на милість.

 Всевишньому не милі жертви безбожних, і гріх не надолужується безліччю жертв.

 Хто приносить жертву з потреб бідних, наче той, хто приносить у жертву сина перед його батьком.

 Хліб нужденних – життя бідних, хто його позбавляє, є чоловік крові.

 Убивця ближнього – той, хто забирає потрібне для життя, і проливає кров той, хто затримує винагороду найманця.

 Один є будівничим, а другий руйнує. Що принесло більшу користь, чи тільки труднощі?

 Один молиться, а другий проклинає. Чий голос Владика вислухає?

Коли хтось помився від дотику до мерця і знову доторкнувся до нього, то яка йому користь з миття?

 Так і чоловік, що постить від своїх гріхів і знову іде та їх чинить. Хто вислухає його молитву? І яку користь дало те, що він упокорився?

 

Книга мудрості Ісуса,  сина Сираха, глава 34.

© Українське Біблійне Товариство, 2011, переклад Біблії